středa 19. září 2012

Švestková povidla

Takže předem k tomuto příspěvku. Měl jsem super fotodokumentaci, uloženou ve flašce, ztratil jsem.

Je mnoho receptů na švestková povidla. Úplně nejblbější jsou ty, která se pečou v troubě. Vážně blbost. Pak tu jsou ty, která Vám vypadnou z googlu po zadání "babiččiny povidla". Podle těch jsem vařil já, jsou dobrý, ale po naplnění do sklenic jsem zjistil, že to nejsou ty "pravá povidla". Byl jsem z toho dost skleslý, ale nakonec jsem si dokázal odůvodnit, proč podle tohoto receptu. Takže teď ten recept.

Potřebujem:
- košík švestek
- cukr
- ocet
- vytrvalost

Začíná to sběrem švestek. Měli by to býti švestky vyzrálé, měkké, padané, jak by řekli na moravě, ty co se už ani na slivovicu nehodí. Jenže takové se na i pod našimi stromy nevyskytují.My máme plody buď kyselé jak prd... nebo sladké, měkké, vyzrálé, ale napadené Šárkou. Šárko dík, zase za rok. No a proto ten recept s cukrem a octem.
Košík švestek je základ...
Prostě si vezmete košík, rvete ty švestky, jak Vám přijdou pod ruku, páč to stejně dosladíte. Švestky doma vypeckujete (v receptu psali, vemte si rukavice, nejlépe takové gumové, doktorské). Pche, na co rukavice. Po vypeckování 3 kil švestek jsem měl ruce jak horník a zůstali takto asi týden. Na památku. Švestky zasypete kilem cukru a 100ml octa, promícháte, zakryjete epesní utěrkou a dáte do špajzu. Prostě do chladu .

Tady měla být fotka švestek ve špajzu.

Po dnu až dvou, kdy směs během nich občas promícháte, budete koukat kolik ty švestky pustily šťávy. Já koukal taky. Pak už s tím jen šup na kamna a vaříme dokud se švestky dokonale nerozvaří na kaši. Já vařil tři hodiny. A hrnec myl skoro stejně dlouho. A to jsme to i míchal. Prostě hrnec připálíte, pokud nemáte robotickou ruku. Povidla prostě trvaj. 
Asi po dvou hodinách vaření..
Mezitím si nachystáme stylový skleničky, vymyjeme, dáme to trouby (pokud se Vám chce) nahřát a pak už jen naplníme do sklenic po okraj, zakápneme lžíci rumu, zavíčkujeme, otočíme dnem vzhůru a čekáme. Na to až se nám budou chtít péci koláče, či třeba buchty.
Nahříváme skleničky...
Závěrem bych chtěl podotknout, že jsem povidla vařil poprvé a musím říci, že odhadnout, v jaké konzistenci se maj z kamen sundat a plnit do sklenic, je těžší než si vzpomenout na newtonovy zákony. Rada typu : až zůstane za vařečkou brázda se mi dost líbila. Výsledek: po vychladnutí máme místo povidel gumoasfalt :-) Nicméně chuť zůstala, a konzistenci poté upravíme rumem a pro příště sundat dříve.
5 skleniček gumoasfaltu z 3 kil švestek





Žádné komentáře:

Okomentovat