úterý 22. října 2013

Lentil Loaf aka veganská čočková sekaná

Po dlouhé době jsem vařil něco, co stojí za zmínku. Ačkoli z toho home foto nemám, přiložím originál.

Proč originál? Páč jsme si to opět trochu upravil. Před nějakým časem jsem psal o postrachu veganských food blogů, ale co Krakonoš nechtěl, musel jsem s nimi nalézt společnou řeč, tudíž rukama nohama. Mám jeden oblíbenýna který se chodím akorát tak dívat, jak je to tam všechno tuze krásné a tuze složité.
Sekaná z václavek, okary a brokolice na pivu pečená, hořčicí potíraná...
Počátkem října jsem dělal koncert kamarádům v Klubu č.p. 4 a jak je zvykem, něco pro kapelu uklohnit se sluší. Členka kapely veganka, říkám si super, houbařská sezóna v plném proudu, to se pomějou. Jenže to by Kuba (bubeník) musel jíst houby, že ano. Takové ty halušky s tofu a zelím jsem vařil tisíkrát, sice je to dobré, ale i trochu nuda. Rozhodující byl i fakt, že jsem nechtěl lézti holkám za bar jídlo neustále ohřívat, tudíž studená večeře byla jasná volba. Zajásal jsem, vzpomněl si na na loňskou super sekanou z václavek, okary a brokolice na pivu pečenou, hořčicí potíranou...doprdele, zařval jsem, Kubu proklel, proč ty houby nežere. Ale sekaná ve mi utkvěla v hlavě a dala základ mému kulinaření. Upeču sekanou nevídaných chutí a k tomu domácí chléb, na kvásek bylo pozdě, tak sic jen z droždí, ale stále lepší než Šumava z Lična. Recept jsme si vypůjčil z již zmíněného vegan food blogu.




Lentil Loaf

první je original, za lomítkem moje úprava

 - 1 hrnek neuvařené zelené čočky
 - 1 hrnek vlašských ořechů
 - 3 vrchovaté lžíce rozemletých lněných semínek + 1/2 hrnku vody
 - 3 velké stroužky česneku
 - 1,5 hrnku najemno nakrájené cibule (asi 3 střední cibule)
 - 1 hrnek najemno nakrájeného řapíkatého celeru (asi by byl chutný i normální, ale dala bych ho méně) / doma byl celer normal, dal jsem tedy jen půlku hrnku
 - 1 hrnek nahrubo nastrouhané mrkve
 - 1/3 hrnku nahrubo nastrouhaného sladkého jablka / dal sem celý, doplnil jsme objemovou rezervu po celeru
 - 1/3 hrnku hrozinek
 - 1/2 hrnku rozemletých ovesných vloček
 - 3/4 hrnku strouhanky
 - 2 lžičky čerstvého či 1 sušeného tymiánu
 - sůl, pepř
 - 1/4 hrnku kečupu / tak na ten jsem se úplně vysral
 - 1 lžíce javorového sirupu či jiného sladidla / viz. kečup
 - 2 lžíce jablečného pyré/výživy / viz. kečup
 -1 a 1/5 lžíce balzamikového octa / viz. kečup
 - / doplnil jsem to o slunečnicové semínko, to já rád, asi tak 1/3 hrnku

Jak je zřejmé, něco jsem si upravil. Ale popořádku. Nejprve jsem si uvařil čočku, normálně ji propláchnete a dáte tak na cca 45 minut vařit spolu s 3 hrnky vody (kamna moc fajrovala, tak mi paní domácí ještě jeden hrnek dolévala), až bude uvařená takřka do měkka, skorozvařena. Mezitím si vyloupejte ořechy, pokud nemáte a opražte na pánvičce 8-10 min. Mezím si rozemelte ty 3 lžíce lněného semínka, já použil hmoždíř, který máme na drcení semen určený, mlel jsem asi na 5 krát a poté zalil vodou tak aby se nasálko, promíchal  a dal do lednice. Ptáte se proč? Protože to tam psali. Víc sem se po tom nepátral, nebyl čas. Ořechy jsem sundal z pánve a místo nich přišla na řadu cibule a česnek, pak celer, mrkev, jablko, hrozinky a slunečnice Když se vše zdá, jak má být přesypu do mísy, přidám čočku, ořechy a v lednici uleželé lněné semínko. Přidáme strouhanku a mouku z ovesných vleček (zkoušel jsem mlet na 3 typech mlejnků, nakonec jsem je podrtil v hmoždíří a nasekal jim na prkýnku nožem, takže z toho byl spíše takový šrot neboli vznešeně řečeno graham). Dochutil solí, pepřem, tymiánem a  neodpustil si trochu hořčice. Takovou tu podlouhlou formu vzhledu kvádru jsem vyložil tím našim super černým papírem, napěchoval (množství je akorát) a dal péci na 180°C po dobu 45 minut.

V originále je ještě taková kejda navrchu z javorového sirupu, pyré a bla bla bla, kterou jsem vynechal, jak z důvodu nutnosti dokupovat chybějící ingredience, tak i hlavně z důvodu přepravního. Jel jsem do HK vlakem a vše by bylo opatlané, v baťohu.

Chleba jsem upekl záhy, respektive spíše takové menší bochánky, recept klasický, je jich všude mraky, jen jsem do těsta přidal jednu celou cibuli a nějaký ten česnek.

Měl jsem přespávat u Dáši s Martinem, měli tam nějaký "sněm", tak jsem jim ještě ve zbytku času před půlnocí  vyfrknul moji oblíbenou bábovku veganskou, s nemletým mákem a vlašskými ořechy a jelikož jsme akorát měli doma šípek, tak i s půl hrnkem vykuchaných šípků.

Nutno dodat, že sekaná kapele chutnala a co nedojedli oni, tak snědli účastníci sněmu, bábovka to taky odnesla. Paní domácí akorát pronesla, proč takové dobroty dělám pouze pro ostatní a doma máme k večeři akorát tak šumavu s máslem a sýrem :)

Original recept na Lentil Loaf zde
Original recept na bábovku zde

Takto to vypadalo, akorát bez té mazaniny navrchu.
zdroj: http://veganotic.blogspot.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat